Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Quiche met ansjovis 28 oktober 2011

Filed under: Recepten — Elke van Putten @ 20:17
Tags: , , ,

Vrijdagmiddag. Man en kinderen de deur uit. Plof ik op de bank of kom ik in de benen? Doe ik een patatje (want eten kun je dat immers bijna niet meer noemen) of maak ik gebruik van de rust in huis en zet ik me in voor iets lekkers. Ik plof op de bank. Natuurlijk. Zoals dat gaat aan het einde van de week. Ik blader wat in de Jamie, hard op weg mijn favoriete kookblad te worden. Binnen een paar minuten sta ik toch een taartbodem in elkaar te draaien en ben ik de deur alweer uit om nog wat boodschapjes te doen. Quiche op het menu. Naar Jamie Oliver. Omdat ik er blij van word.

Wat heb je nodig?
Voor de bodem:
1 pak deeg voor hartige taart. Want vanavond is het me weer niet gelukt dé perfecte hartige taartbodem te maken. Blijven oefenen dus!  Zodra ik ‘m tegenkom, zal ik het melden.
Voor de vulling:
6 Roma tomaten
1 klein blikje tomatenpuree
2 tenen knoflook
1 rode ui
blaadjes van 10 takjes verse thijm
15 zwarte olijven
100 g fetakaas (ik gebruik vandaag gewoon Apetina)
1 blikje ansjovis, uitgelekt (of sardine, als je niet van ansjovis houdt)
2 eetlepels olijfolie

Hoe ga je te werk?
Als je veel tijd hebt, en je hebt wel een goed recept voor taartbodemdeeg, dan is dat natuurlijk de betere optie. Heb je niet veel tijd, gebruik dan gewoon zo’n pakje uit de diepvries. Smaakt best. Ik probeerde vanavond een bodemrecept dat me niet is bevallen. Zo jammer. Voor dit recept gaan we dus even uit van het pakje. Tot nader orde. Wordt aan gewerkt.

Pel de ui en snijd in dunne ringen of reepjes. Pel de knoflook en snipper. Fruit ui en knoflook in een eetlepel olie in een pan, terwijl je de tomaten ontpit en heel fijn snijdt. Je zou ze kunnen ontvellen, maar dat is weer zoiets waar ik in het algemeen te lui voor ben. Ik heb geen last van kleine velletjes. Doe de tomaten, tomatenpuree en thijmblaadjes bij de ui en knoflook. Goed opwarmen en in een kwartiertje iets droger koken.  Intussen de olijven snijden. De feta verbrokkelen. Als het tomatenmengsel aan de drogende hand is, verdeel je die over de bodem van de taart. Verdeel de olijven en kaas eroverheen. Daaroverheen leg je de ansjovis.  Bak de taart 30-45 minuten op 180 graden. Hij is klaar als de korst begint te bruinen.

Eerlijk? De volgende keer vervang ik de ansjovis die ik in reepjes over de taart had verdeeld, voor snippers sardine. Of een combinatie van beide. De heerlijke smaak van de tomaten werd nu compleet overschaduwd. Zonde!

Leuk. Leerzaam avondje.

 

3 Responses to “Quiche met ansjovis”

  1. Corrie Hoogendoorn Says:

    Een bodem: Pate briseé: 200 patentbloem, 0,5 thl. zout, snuf suiker, 100 boter, 4 el. ijswater. Ik zal je een kopietje toesturen uit het delicatessenkookboek van Julee Rosso en Sheila Lukins. Leuk dat ik zomaar in je keuken kan kijken! “Tante” uit den Haag.

    • Hé tante uit Den Haag! Dank je. Ga ‘m zeker proberen!

    • Ik heb ‘m. Oogt chique, zo’n envelop geadresseerd aan Kijkje in de keuken! Dank! Zodra ik het heb geprobeerd, laat ik het weten. Deeg invriezen is inderdaad heel handig. Met zoet deeg maak ik vaak extra veel en dan vries ik het met vorm en al in vóór het droog bakken. Heb je bij onverwacht bezoek heel snel een traktatie in elkaar. Groetjes!


Geef een reactie

