Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Vijgen-walnotentaart 30 oktober 2011

Filed under: Recepten — Elke van Putten @ 16:47
Tags: , , , , ,

Er wordt van boven geroepen. Mama? Jaah. Ben je nog steeds verkouden? Jaah. Je kan het niet ruiken misschien, maar het ruikt heerlijk! Fijn jongen. Gelukkig maar. Deze mededeling stelt me al iets gerust. Ik weet het nog zonet niet, namelijk. Hij ziet er mooi uit, maar smaakt ie ook goed? Voor de verandering ben ik eens niet al te eigenwijs geweest en heb ik , jawel, het recept geprobeerd precies te volgen. Je vindt het op bladzijde 334 van De Smaken van Italië.

Wat heb je nodig?
4 dl melk
350 g fijne kristalsuiker
het rasp van de schil van 1 biologische sinaasappel
75 ml vin cotto (een zoete, naar rozijnen smakende azijnsiroop) 
7 eetlepels extra vierge olijfolie
1 eetl. anijslikeur (heb ik niet, dus ik gebruikte 1 theel. gekneusd en gezeefd karwijzaad)
0,5 theel. kaneel
0,5 theel. vanille-extract (heb ik niet dus ik gebruikte de zaadjes uit een halve vanillepeul)
280 g fijngesneden gedroogde vijgen
50 g fijngehakt walnoten
100 pure chocolade, grofgehakt
600 g bloem
3 eieren (maar dat werden er 4!)
1 theel. bakpoeder

Hoe ga je te werk:
Ik ben begonnen met het deeg, omdat ik gewend ben dat een poos te laten rusten. Dat staat niet in het recept, maar zo eigenwijs ben ik dus wel. In de keukenmachine de deegfunctie ingesteld, maar die redde het niet op zichzelf. Nadat bloem, 6 eetlepels olie, 200 g suiker, 4 (!) eieren en bakpoeder gemengd waren, kwam er nog een dikke tien minuten ouderwets kneedwerk aan te pas om het überhaupt werkbaar te krijgen. Ik vond 600 g bloem al meteen erg veel, eigenlijk. Maar…een traditioneel recept is nu eenmaal een traditioneel recept. Volharding dus! Bij een mooie bal het deeg in keukenfolie laten rusten in de koelkast.

Dan kun je aan de slag met de vulling. Ik citeer het recept: “Breng in een grote pan de melk, 150 g suiker, sinaasappelrasp, vin cotto, 1 eetlepel olijfolie, anijslikeur, kaneel en vanille aan de kook. Laat het geheel koken tot het gebonden is [duurt even!]. Neem de pan van het vuur en voeg de vijgen en walnoten toe. Laat het mengsel afkoelen. Voeg de chocolade toe en pureer het mengsel in een keukenmachine. Laat het 15 minuten rusten.”

Mooi, dan hebben we nu tijd om het deeg te bedwingen. Het kost nogal wat moeite om er een mooi dunne lap van te maken. Daar tegenover staat wel dat het, als het dan eindelijk mooi dun is, zich gemakkelijk op laat pakken. Bedek de ingevette taartvorm met het deeg en snijd het overschot weg. Maak daar weer een mooie lap van voor de stroken op te bovenkant. Giet ( nou ja… van gieten is geen sprake, het is meer storten) de vulling in de vorm en verdeel het goed. Leg de stroken op de bovenkant, zoals je dat ook doet bij ouderwetse appeltaart. Voor een mooie glans kun je de stroken nog licht insmeren met eigeel.

De taart moet ongeveer een uur in de oven op 180 graden. Het resultaat is een relatief taai deeg met een mierzoete, kleverige vulling die in de verte doet denken aan van die chocolaatjes met sinaasappelvulling. Onbedoeld een sinterklaastaart, dus! Een dikke vertrouwensdip tijdens deze klus, vanwege het deeg. Doodmoe toen ie eindelijk in de oven stond. Toch mag het resultaat er best wezen.

Volgende keer weer “gewoon” chocola 😉

 

3 Responses to “Vijgen-walnotentaart”

  1. buuv Ingrid Says:

    Vijgen zijn doorgaans niet favoriet bij mij, maar in deze taart zijn ze goed te eten! Smakelijke taart met krrrrrrispy bovenkantje! groetjes de buuv

  2. Buurjan Says:

    Hee Elke,

    Wederom bedankt voor de proeverij. Ik kan alleen de textuur en het uiterlijk beoordelen, want ik ben zo verkouden dat ik het moeiteloos een dag in een kippenschuur uithoud. Je zei het al: deeg volgens een origineel Timboektaans recept. Nou, het knapperde er lustig op los. Ben wel twee stifttanden kwijtgeraakt, maar het was het waard 🙂
    Nee heus, ik denk dat ie uitstekend gesmaakt zou hebben, maar eigenlijk heb ik dus geen idee. De foto is weer prachtig.
    Ik snuit mijn neus, en wacht vol ongeduld op je volgende huzarenstukje.

    Buurjan


Geef een reactie

