Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Notenkoek met chocola 13 november 2011

Filed under: Chocola,Gezond(er) alternatief,Kinderen,Recepten — Elke van Putten @ 17:22
Tags: , , , , ,

Het is een jaarlijk terugkerend fenomeen. Noem het gerust een ergernis. Trakteren op school. De moeders en vaders onder u met enig bewustzijn op het gebied van gezonde voeding en met wensen of principes daaromtrent hoef ik niets meer uit te leggen. Ga er maar aan staan. Bedenk een traktatie die voldoet aan je eigen eisen, waarvan klasgenoten zullen smullen én die niet te veel tijd kost. Want tijd voor – en zin in enorme knutselbouwwerken hebben we natuurlijk niet en aan die Hoe-Gekker-Hoe-Beter-mentaliteit doen we niet mee. Ik in ieder geval niet.

Notenkoek dacht ik dus, aan de haal met een ideetje van een fijne vriendin. Met pure chocola. Een gulden middenweg. Testpanel: kind 1 van bijna tien en kind 2 van bijna acht. En kind 1, 2 en 3 van de buren, respectievelijk zeven, vier en vier jaar.

Wat heb je nodig voor 12 ruime porties:
150 g gemengde noten (paranoten, hazelnoten, amandelen, walnoten en cashewnoten)
100 g volkoren tarwemeel
1 theelepel (wijnsteen)bakpoeder
4 eieren, gesplitst
100 g fructose (mag ietsie meer zijn, voor de zoetekauwen)
75 g extra pure chocola, grof gehakt.
1 eetlepel olijfolie

Hoe ga je te werk?
Hak de noten fijn en meng ze met het meel en de bakpoeder. Klop de eierdooiers en de fructose luchtig en meng met de noten en het meel. Voeg ook de olijfolie toe. Ik doe alles gewoon in de keukenmachine, maar als je die niet hebt, dan lukt het met de hand ook best. Voeg op het laatst de gehakte chocola toe. Klop het eiwit stijf en spatel het door het notenmengsel. Doe dat grondig, maar voorzichtig, zodat het een luchtig mengsel wordt. Bedek een bakvorm met bakpapier. Ik gebruik een vierkante brownievorm, zodat ik mooie blokjes kan snijden. Giet het mengsel erin en verdeel het goed over de bodem.

Bak de koek een half uur op 160 graden in de oven. Het resultaat is een zachte, luchtige koek die zowaar naar noten smaakt, nét zoet genoeg is en steeds een verrassingsvleug chocola geeft. Ik denk dat grof geraspte appel nog zou kunnen zorgen voor de nodige frisheid. Of gehakte dadel, voor nog meer zoet? Ik mis wel wat kleur. Gevroren frambozen? Kortom: lekker aan blijven rommelen. Het hoeft pas over twee weken te gebeuren.

Kind 1 en kind 2 smulden er in ieder geval van. Het wachten is op het oordeel van kind 1, 2 en 3 van de buren.

 

6 Responses to “Notenkoek met chocola”

  1. Hier de uitslagen van de buurjury:
    Eerst de volwassenen (en dan reken ik mezelf even mee): Heeeeeerlijk.
    Maar nu belangrijker: de kinderen. Immers, het betreft hier een kindertraktatie. De meningen waren verdeeld.
    Elin en Lova vonden hem erg lekker. Silke vond em niet te vreten. (“Excusez le mot,” aldus Silke)

    Uitslag onder de kinderen: 33,33% vies, 66,67% lekker. Als die uitslag representatief is, dan hebben een kleine 10 kinderen in de klas pech gehad.

    Tot slot een quote van Ingrid: Dit is misschien meer een Jenapleintraktatie dan een Mozaïektraktatie 🙂

  2. Ilja Says:

    Ik zeg: goedkope non-health-oplossing: gooi er zelfgefrummelde glazuur van water en poedersuiker overheen, al dan niet met zo’n gezellig dr. Oetker-kleurstofje…waah! Maar idd…frambozen of cranberry’s zijn beter en gezonder, hihi. Als er maar chocola in zit, dan vind ik alles best…

  3. caroline Says:

    Lekker en vooral goed experiment. Als je nog mensen zoekt voor je test panel hou ik mij aanbevolen en heb ook nog een zeer kritisch kind in de aanbieding…

  4. Diana Says:

    Dat ziet er heerlijk uit! Misschien kun je ook wat gedroogde cranberry’s toevoegen voor een beetje kleur?

    Groetjes Diana


Geef een reactie

