Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Wondere woensdag ~ Wakame 30 november 2011

Filed under: Gezond(er) alternatief,Recepten,Wondere woensdag — Elke van Putten @ 21:47
Tags: , , ,

Zeewier op het menu associeerde ik tot nu toe ik direct met lange, dunne mensen met een waas van verhevenheid in hun ogen die ’s morgens glimlachend de zonnegroet doen en geen ochtendgymnastiek. Bij deze mijn excuses voor mijn bekrompenheid. Zeewier, wakame in dit geval, is lekker. Heb ik besloten. En na wat leeswerk leer ik dat het ook nog heel erg gezond is; een rijke bron van mineralen, het stimuleert de vetverbranding en het is een gezond alternatief voor keukenzout. Wat wil een mens nog meer. Wie wel eens oesters heeft gegeten of zich in een sloot noordzeewater heeft verslikt, weet hoe de zee smaakt. Wakame smaakt zo, maar veel minder opdringerig. Een prettig soort zee. Het smaakt zoals het ruikt als je over een begroeide basaltpier loopt bij laag water op een winderige dag. Zilt.

Wat heb je nodig voor 2 ruime porties (lichte maaltijd)?
5 bladen gedroogde wakame
1 rode paprika
1 gele paprika
1 rode peper
1 handje verse korianderblaadjes, grof gesneden
150 g roze garnalen (hoewel hollandse éigenlijk lekkerder zijn)
150 g basmatirijst
1 eetlepel sesamzaad
6 eetlepels sesamolie
2 eetlepels soyu
1 eetlepel rijstazijn
1 cm fijngesnipperde verse gember

Hoe ga je te werk?
Marineer de granalen in 2 eetlepels sesamolie, 1 eetlepel soyu en de fijngesneden rode peper. Laat dat eerst een uurtje afgedekt in de koelkast staan. Rooster de sesamzaadjes tot er een volle geur vanaf komt en leg ze weg om af te koelen. Kook dan de basmatirijst volgens de aanwijzingen op de verpakking, maar doe er in plaats van zout een half blad in stukjes gebroken wakame bij. Leg de rest van de wakame in lauw water te wellen. Als het helemaal zacht is kun je het al eten, maar ik heb het in kokend water opgewarmd en daarna grof gesneden. Bak de garnalen in hun marinade. Snijd ondertussen de paprika’s fijn en meng ze met een eetlepel sesamolie, de fijngesnipperde gember, de koriander, een halve eetlepel rijstazijn en de uitgelekte (!) wakame. Combineer nu alle onderdelen tot een geheel. Ik deed dat in een ovenschaal. Rijst onderop, wakame-paprikamengsel erop, garnalen erover verdeeld, sesamzaadjes en als laatste een paar druppels olie en rijstazijn.

 

2 Responses to “Wondere woensdag ~ Wakame”

  1. LvB Says:

    Is er iets overgebleven zodat ik kan proeven?
    Lijkt me heel lekker.


Geef een reactie

