Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Gewoon hachee 11 december 2011

Filed under: Recepten,Seizoensgerechten — Elke van Putten @ 20:40
Tags: , , , ,

Wie schrijft er nou over hachee? Ik niet, meestal. Hachee is zo’n doodgewoon ding. Zo’n heel fijn doodgewoon ding, dat wel. Vroeger hield ik erg van draadjesvlees. Het heeft me in mijn volwassen leven helaas jaren gekost om het te herontdekken. Maar dan nog. Om nou over hachee te gaan schrijven… Iedereen kan hachee maken. Iedereen maakt ook hachee, toch? En op zijn eigen manier en in zijn eigen favoriete pan. Hachee kan niet mislukken.

Blijkbaar kan het wel een enkele keer héél goed uitpakken. Een meegenietende vriendin, ik gaf haar een bakje mee naar huis, vertelde dat ze haar bord had afgelikt en dat ze “zó erg baalde dat het op was!” Nou vooruit. Dit is wat ik deed:

Wat heb je nodig voor 4 bescheiden porties?
400 g biologisch hacheevlees, gesneden
2 kleine rode uien, in grove stukken
0,5 theelepel chilipoeder
250 ml runderbouillon
30 ml water
100 ml rode wijn
2 plakken ontbijtkoek, in stukken
1 blikje tomatenpuree
ongeveer 25 ml dixap
6 kruidnagels
2 laurierblaadjes
1 bolletje gember, fijngesneden
2 eetlepels braadboter of olijfolie

Hoe ga je te werk?
Doe het chilipoeder bij het vlees. Wentel het vlees er zo in dat het goed verdeeld is.  Verwarm de boter of olie in een braadpan met dikke bodem, fruit de uien en bak het vlees aan alle kanten licht aan. Voeg de bouillon, de rode wijn, de ontbijtkoek, de kruidnagels, de laurierblaadjes en de gember toe. Laat dit onder af en toe roeren op laag vuur (sudderplaatje) 2 uur stoven. Vergeet ondertussen niet te genieten van de heerlijke geur die zich verspreidt in je huis! Na twee uur moet je natuurlijk even proeven. Ik vond mijn variant net te scherp en voegde er een blikje tomatenpuree, 30 ml water en 25 ml dixap aan toe. Daarna liet ik het nog een uur stoven. Pittig potje geurige hachee voor bij de hutspot.

Gesmuld!

Foto: http://www.ckmp.nl

 

3 Responses to “Gewoon hachee”

  1. adriestorm Says:

    Klinkt heerlijk! Uitgeprint om te bewaren voor een regenachtige zondagmiddag.


Geef een reactie

