Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Niemand de deur uit 15 december 2011

Filed under: Altijd in huis,Recepten,Restjes — Elke van Putten @ 21:20
Tags: , , ,

“’t Is dagen nie dreuge west
’t Regent wel hiel hard dizze keer
Mar allles wat vannacht valt
Valt morgenvrog niet meer”

Daniel Lohues

Vergeet het maar. Geen stap meer buiten de deur. Niet één! Thuis is thuis. Deur dicht en niks meer aan doen, zeg ik je. Dus: koelkast open en groentelade uitmesten. De oogst: een winterpeen, een koolraap, paar kleine preitjes, paar tomaten en een courgette. Dat kan maar een ding betekenen: soep. En laat het daar nou net weer voor zijn.

Voor volle tussendoorsoep snijd je alles klein of kleiner waarvan je denkt dat het bij elkaar smaakt en dan doe je dat in een geschikte hoeveelheid (zelfgetrokken) bouillon. Voor de bovenstaande hoeveelheid groenten is 1,5 liter voldoende. Soms moet je even letten op de juiste timing, maar dit is een soep voor aan je eigen huislijke eettafel, voor je eigen al dan niet kritische publiek. Geheel pretentieloos. Voor op een regenachtige dag bijvoorbeeld. Peulvruchten doen het goed in soep en zijn een verstandige vleesvervanger. Er hoort dan ook minimaal één blik bonen in je voorraad kast te staan. Ik koos voor kikkererwten, maar dat hadden net zo goed cannellinibonen of zwarte bonen kunnen zijn.

Omdat ik vandaag groentebouillon gebruikte en daar al peterselie in verwerkt is, koos ik voor maar twee toevoegingen: laurierblaadjes en flink wat thijm uit eigen tuin. En oh! Zo veel als ik hou van thijm, zo’n hekel heb ik aan het afhalen van die kleine frutblaadjes! Dat doe ik voor soep dus mooi niet. Ik pluk een paar mooie takken, spoel ze af en leg ze er zo in. Na een kwartiertje pruttelen hebben de blaadjes losgelaten en kun je de takken er met gemak uitvissen. Hetzelfde doe ik met knoflook; ik pel drie tenen, doe ze zo in de soep en kook ze mee. Persoonlijk hou ik ervan als ik er een op mijn lepel vind!

Als je soep kookt en je bent tevreden over de geur die je tegemoet komt en de smaak die je proeft, dan zou je er nog een lekker broodje bij kunnen maken. Of soepdipcroutons, zoals ze hier heten. Wrijf daarvoor een paar gewone volkoren boterhammen aan beide zijden in met knoflook en rooster ze in een koekenpan of in de oven. Snij ze in repen en serveer ze bij de soep.

 

Geef een reactie

