Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Altijd in huis – een groeilijst 27 december 2011

Filed under: Altijd in huis — Elke van Putten @ 22:33
Tags: ,

In ieder huishouden zijn er zaken die je altijd in huis hebt. Van die dingen die buiten de verse groente en fruit en de immer beperkte hoeveelheid vlees altijd op de lijst van de weekendboodschappen staan. En dan heb ik het niet over melk en jam enzo. Nee, van die persoonlijke vondsten, rariteiten, voorkeursmerken, handigheidjes. Die dingen. Hieronder een paar van de mijne. Ik kwam ze net tegen bij het uitmesten van koelkast, kelder, voorraadkast en kruidenla. Voel je vrij de jouwe hieronder te posten. Ter leering ende vermaeck. Ter inspiratie, zogezegd.

  • Geroosterde paprika van Merza. Voor pastasaus.
  • Biologische citroen.
  • Gember.
  • Rode pepertjes. Voor het rood in “groen en rood”.
  • Fructose. Altijd veel te veel, omdat ik écht niet meer weet hoeveel ik nog in huis heb.
  • Noten.
  • Tahin en kikkererwten. Humus
  • Falafelmix van Joannusmolen. Om de kinderen blij te maken. Moet je soms gewoon even doen.
  • Blikken bonen van zeer divers pluimage. Om door een vega sausje of stoof te doen.
  • Ongezouten margarine. Voor bakwerk.
  • Broodmix. Zondag = broodbakdag.
  • Marmello Jammakers. Pectine. Om jam te maken zónder suiker.
  • Imkerhoning. En dan in het speciaal de voorjaarshoning van Van Geenhuizen uit Dalfsen. Nooit – meer – fabriekshoning! Nooit meer.
  • Roggebrood. Vraag me niét waarom!
  • Pure chocola. Daar moet ik de deur gewoon niet voor uit hoeven.
  • Komijn.
  • Cranberrymosterd van De Wijndragers. Moet bij extra belegen kaas.
  • Ingevroren blauwe bessen.
  • Rode linzen. Voor soep.
  • Currypasta. Voor curry, maar dan niet van voren af aan. Verrassend.
  • Gedroogde vijgen, abrikozen en dadels. Als tussendoortje.
  • Blikjes ansjovis en tonijn.
  • Ingevroren spinazieblokjes. Zonder bloep. Brrrrr…
  • Blik biologische tomatenblokjes.
  • Pijnboompitten.
  • Sesamzaad. Je weet nooit waar het goed voor is. Soep, salade…
  • Volkorenmeel.
  • Olijfolie én balsamicoazijn. Naast elkaar.
  • Soyu.
  • En… hoeveel bouillonblokjes heeft een mens in één leven nodig??

Ik ben ongetwijfeld een en ander vergeten.

Nu jij.

 

7 Responses to “Altijd in huis – een groeilijst”

  1. Manuela Says:

    Wat een leuk blog! Ik ben het met plezier aan het lezen en zal dat vaker doen (en inspiratie opdoen natuurlijk). Toen ik mij bedacht wat ik altijd in de voorraadkast heb staan is net als jij rode linzen. En wat bij jou niet op de lijst staat is bulgur. Dat is fijn aan koken zonder pakjes en zakjes. Wat vaste dingen op de plank en klaar! Gisteren mijn boodschappen gedaan op de markt. Daar zien de spullen er toch veel lekkerder uit dan in de supermarkt.

    • Bulgur staat niet op de lijst, maar wél in de kast. Naast de quinoa en de amaranth 🙂 Nee, dat zeg ik verkeerd. Ik wissel die drie af. Heb ze dus niet alledrie standaard in de kast. Heb je wel eens amaranth geprobeerd? Heerlijk!

      Dank voor je compliment, trouwens.

  2. Leuk leuk! Zie weer veel overeenkomsten, gelukkig. Maar ook verrassingen. Eekhoorntjesbrood, bijvoorbeeld. Die staat nog op mijn to-do lijst voor Wondere Woensdag. En dadelstroop en gedroogde lavendel moet ik misschien wel aan mijn voorraad gaan toevoegen.

    Meer lijstjes?

  3. Kijk, met zo’n lijst kan je nog eens wat overgebleven eten/groente tot een leuk gerecht maken. I like!

    Zelf voeg ik daar nog aan toe:
    – arachide olie
    – eekhoorntjesbrood
    – kaneelstokken
    – e.e.a. aan droogvoer: pasta, lasagnebladen, risottorijst, zilvervliesrijst, polenta
    – volkoren/meergranen crackers en beschuit: om restjes kaas en homemade jam op te smeren
    – dijon mosterd en minimaal 1 ‘smaakje’ mosterd waldbeer
    – sambal
    – zongedroogde tomaatjes op olie
    – kappertjes
    – stuk harde kaas, grana padano o.i.d.
    – veel soorten azijn: naturel, balsamico, witte- en rode wijn, dragon

  4. Rabia Kribbe Says:

    Nou aan deze lijst durf ik bijna niet te beginnen maar de eerste top 5 dingen die ik niet kan missen in de keuken zijn:

    Op het aanrecht:
    – vijgenbalsamico, naast de oude en de gewone
    – wokolie, (naast de rijstolie, en minimaal 2 soorten olijfolie)
    – zeezout (zonder stollingsmiddel) en vloeibaar zout
    – knoflook!!!!!

    Vers uit de tuin:(na een paar keer misgrijpen;-)
    – koriander
    – rozemarijn
    – munt
    – basilicum
    – tijm

    In de koelkast:
    – roomboter
    – slagroom
    – mierikswortel
    – citroengras
    – wasabi

    Op de groente/fruitschaal:
    – Uien
    – courgettes
    – champignons
    – limoenen
    – appels

    In de voorraadkasten:
    – speltbloem (voor het maken van pasta)
    – dadelstroop
    – kikkererwten in blik
    – gedroogde lavendel
    – ras el hanout

  5. PaulO Says:

    Haha, bekend die fructose, hier hetzelfde. Evenals een ‘overdosis’ aan blokjes kippenbouillon om dezelfde reden, terwijl ik (alweer) geen groentenbouillonblokjes in de kruidenkast kan terugvinden …

  6. LvB Says:

    Nou zeg, wat lijken jouw koel/kelder en keukenkast op de mijne.
    De pijnboompitten zeker net op en de rode wijnazijn?


Geef een reactie

