Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Wondere woensdag ~ Heldere soep van schorseneren 28 december 2011

Filed under: Recepten,Seizoensgerechten,Vergeten groenten — Elke van Putten @ 20:56
Tags: , , ,

“Ah, ben je in je element?”, vroeg mijn vader die juist iets terug kwam brengen toen ik schorseneren stond schoon te maken. Honderd jaar geleden zou ik waarschijnlijk met een bruusk nee hebben geantwoord. Maar sinds de uitvinding van de kunststof handschoen is het keukenmeidenverdriet een stuk kleiner. Wie weet vinden schorseneren hun weg wel stilletjes aan terug de Nederlandse huishoudens in, nu je je bruine plakvingers gewoon kunt wegwerpen!  Ik besloot er vandaag een lichte soep van te maken. Gewoon zomaar. Met vers, zelfgebakken brood.

Wat heb je nodig?
6 schorseneren
1,5 liter biologische kippenbouillon
4 tenen knoflook
0,5 rode peper, in fijne reepjes gesneden
1 handje bladselderij, in grove reepjes gesneden

Hoe ga je te werk?
Voor je begint, moet je de knoflook kort roosteren. Snij daarvoor de kontjes van de tenen af en besprenkel ze met olijfolie. Leg ze in een schaaltje en rooster ze ongeveer 10 minuten in een oven van 200 graden. Hou ze wel in de gaten. De binnenkant moet boterzacht worden, maar mag liever niet te sterk verkleuren. Ik vind de rokerige smaak ervan echt zalig! En die vind je in de bouillon op de achtergrond terug.

Draag keukenhandschoenen als je schorseneren schoonmaakt! Als je dat eenmaal een keer gedaan hebt, weet je waarom. Ik doe het zo, maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden: verwijder met een dunschiller de dikke bruine schil van de schorseneer. Spoel de wortel direct goed af onder de kraan, snijd hem in hapklare stukjes van ongeveer anderhalve cm en leg ze in een bak met water en heldere azijn (1:1). Doe je dat niet, dan verkleurt de wortel in rap tempo naar een onaantrekkelijk bruin.

Doe de fijngesneden geroosterde knoflook, de schorseneren (afspoelen!) en de rode peper in de bouillon en laat minimaal 20 minuten koken. Voeg pas in de laatste 10 minuten de bladselderij toe. Dat houdt ‘m iets knaperiger.

Dat was het al. Vijf ingrediënten. Wat een heerlijke eenvoud. Ik hou d’r van.

 

5 Responses to “Wondere woensdag ~ Heldere soep van schorseneren”

  1. Okke Says:

    Leuk dat je aandacht aan de schorseneer besteed! Ik gebruik ook altijd de methode om te schillen met handschoenen. Anderen schillen ze onder stromend water of koken ze eerst in de schil en “pellen” dan de schil eraf. Het verdriet valt in alle gevallen echt wel mee 🙂

  2. Es' Factory Says:

    Ik had tot dit jaar nog nooit schorseneren gegeten. Dit jaar twee maal. Eén keer op de wijze van mijn buurvrouw, geheel volgens Wannee. En ik heb er tagliatelle met roomsaus en schorseneren van gemaakt.

    Ik hoorde via @eetschrijver dat je ze eerst kan koken, dan is het het keukenmeiden verdriet helemaal over. 😉

    Ik wens je vanaf hier een heel gezond, voorspoedig en culinair 2012 toe!

  3. LvB Says:

    Dit klinkt heel lekker en ziet er bijzonder en mooi uit.
    Ga ik binnenkort ook eens proberen.


Geef een reactie

