Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Quiche van linzen, peer en gorgonzola 2 januari 2012

Filed under: Recepten — Elke van Putten @ 22:47
Tags: , , , , ,

Dit recept las ik op oudejaarsdag op het blog van Antoinette. Ik wist het niet, maar linzen blijken in Italië een oudejaarstraditie te zijn. Diezelfde dag las ik in De Smaakbijbel, een fijn naslagwerk over smaakcombinaties, dat peer en blauwschimmelkaas bijzonder goed samen gaan. Tja. Toen moest ik natuurlijk wel. Het recept van Antoinette heb ik, zoals ik dat nu eenmaal doe, naar eigen wens en mogelijkheid een klein beetje aangepast. Met haar toestemming beschrijf ik hieronder wat ik deed. Met dank!

Wat heb je nodig?
deeg voor hartige taart, al dan niet zelfgemaakt
250 g rode linzen
4 in witte wijn gestoofde peren (of 8 parten peer uit blik)
3 stengels bleekselderij
2 kleine winterpenen
1 kleine ui
1 laurierblad
1 teen knoflook, in twee helften
200 g gorgonzola
3 takjes tijm
2 eieren
flinke scheut frisse witte wijn
zout en peper
olijfolie

Hoe ga je te werk?
Vooraf: die witte stoofperen… die had ik nog staan van de dag ervoor. Zalig! Simpelweg gestoofd in een fruitige witte wijn met een eetlepel fructose. Ik besloot ze te gebruiken voor de taart, maar peren uit blik zijn natuurlijk ook geschikt.

Begin met het koken van de linzen. Voeg aan het water een laurierblaadje toe, de twee halve knoflooktenen en een takje tijm. Het is belangrijk om geen zout toe te voegen. Door zout koken ze snel stuk. Nou koken rode linzen sowieso snel stuk en dat geeft niet. Maar je wilt niet alleen pulp overhouden, zoals je dat voor linzensoep wel wilt. Kook de linzen ongeveer 20 minuten of tot je ze gaar genoeg vindt naar je smaak. Giet ze zonodig af, vis laurier, knoflook en tijmtakje eruit en laat afkoelen. Ondertussen snijd je de ui, bleekselderij en peen in blokjes. Fruit het uitje in een paar eetlepels olijfolie en voeg dan de selderij en peen toe. Smoor dat mengsel onder af en toe omscheppen ongeveer 5 minuten. Voeg er dan een scheut witte wijn aan toe en laat net zo lang pruttelen tot de wijn drooggekookt is. Meng in een bak of schaal de blokjes en de linzen en voeg naar smaak zout, peper en fijngesneden tijmblaadjes toe. Ik vind 2 takjes tijm voldoende, omdat ik niet wil dat het de smaak van peer en gorgonzola overheerst.

Laat het mengsel flink afkoelen. Snij de helft van de peren in stukjes, de andere helft in decoratieve plakjes. Snij de gorgonzola in stukjes en leg een klein deel apart. Samen met de plakjes peer vormens ze straks de garnering van de quiche. Kluts je eieren lichtjes. Voeg de stukjes peer, de gorgonzola en de eieren toe aan het afgekoelde linzen-groentemengsel.

Bedek een bakvorm met je deeg voor hartige taart (niet vergeten in te vetten). Stort de inhoud van de taart erin en verdeel het gelijkmatig. Garneer de taart met de plakjes peer en de stukjes gorgonzola en bak ongeveer 35 tot 40 minuten in een oven van 180 graden.

Het was een flinke taart. Maar hij ging schoon op.

 

One Response to “Quiche van linzen, peer en gorgonzola”

  1. DeBramah Says:

    Tjemig…pittige gorgonzola en peren.
    Warm wint de kaas met smaak van de peren, die koud gegeten meer zoet doseren.
    1 taartisvoldoendevoornogeenvoorgerechtdevolgededag

    Groet van broerBram


Geef een reactie

