Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Clafoutis sans Sucre 8 januari 2012

Filed under: Gezond(er) alternatief,Recepten — Elke van Putten @ 16:56
Tags: , , ,

Clafoutis is een klassiek Frans dessert van kersen in een beslag van melk, eieren, bloem, gesmolten boter en suiker. Google op clafoutis en je het water loopt je in de mond. Ik viel niet direct op de smaak of op het idee van de smaak, dit keer. Ik viel op hoe het eruit ziet! Vooral op de nonchalanter ogende versies met gecraqueleerd deeg en lekker sompig ogend fruit. Van die clafoutis waar het sap van de kersen langs de buitenkant is overgelopen. Het betere gooi- en smijtwerk, zogezegd. Al een tijdje wacht ik op het juiste moment om ook zo’n kunststukje af te leveren, maar omdat het nu eenmaal midwinter is… Tot ik dit weekend een klein doosje biologische pruimen vond en er mijn neus boven hield. Nu dus!

Deze variatie op de klassieker brengt mijn hang naar zoet samen met mijn hang naar gezond. Een gulden middenweg. Geen suiker maar fructose. Geen volle melk, maar halfvolle. Geen bloem, maar volkorenmeel. En feitelijk mag het geen clafoutis meer heten, omdat er geen kersen in zitten, maar pruimen. Je hoort het dan flaugnarde te noemen. Maar clafoutis bekt én klinkt natuurlijk veel lekkerder.

Wat heb je nodig voor een bakvorm van ongeveer 20 cm?
300 g kleine pruimen, ontpit en gehalveerd
200 ml halfvolle melk
2 eieren
40 g volkorenmeel
20 g polenta
30 g fructose
rasp van een halve citroen
snufje zout

Hoe ga je te werk?
Eenvoud regeert en daar houd ik van.
Klop met een garde de melk en de eieren tot een gelijkmatige massa. Voeg de andere ingrediënten toe, behalve de pruimen, en klop tot je een glad beslag hebt. Schep 2 eetlepels ervan op de bodem van de ingevette bakvorm en verdeel goed. Leg de pruimen erin, met platte kant naar beneden. Schenk het beslag erover. Let op dat je, vlak voor je dat doet, nog een beetje klopt. Het meel heeft namelijk de neiging om wat naar beneden te zakken in de kom.
Zet de bakvorm in de oven en bak ongeveer 70 minuten op 160 graden.

 

One Response to “Clafoutis sans Sucre”

  1. LvB Says:

    Dit klinkt gezond en ziet er heel erg oogstrelend uit…..hij is ongetwijfeld opgegaan dus zal ik zelf een keer aan de slag moeten. Als de kersen rijp zijn -mijn favoriete vrucht – zal ik in ieder geval dit recept proberen.


Geef een reactie

