Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Rode bietjes met geitenkaas 18 januari 2012

Filed under: Recepten,Restjes — Elke van Putten @ 21:36
Tags: , , , , ,

Dit is er weer een voor een doordeweekse dag. Zo’n gewone dag. Geen haast, maar zo’n dag dat je ook niet omkomt in tijd. Eenvoud dus. De combinatie rode biet en geitenkaas heb ik geleend van mijn moeder, die haar gewicht, samen met met vader, zo langzamerhand verdient in goud. Mag ook wel eens gezegd worden. Vind ik.

Wat heb je nodig voor 2 porties?
3 kleine rode bieten
klein rood uitje
100 g belegen geitenkaas + een beetje
70 g walnoten
flinke hand verse peterselie 
2 personen pasta naar keuze
peper en zout naar smaak

Hoe ga je te werk?
Kook de bietjes en de pasta beetgaar en snijd de bietjes in dunne plakken met een kaasschaaf. Ik kook ze altijd in zijn geheel. Ik stel me zo voor dat je dan de meeste voedingsstoffen behoudt. Uiteindes en schil verwijder ik dus pas na de kook. Rasp de kaas. Hak de walnoten en de peterselie grof, het uitje juist fijn en meng die vier in een kom. Je kunt daar een snufje zout en wat peper aan toevoegen naar smaak.

Beboter een kleine ovenschaal en begin met een laagje bietjes, gevolgd door een laagje van het kaasmengsel. Dan een laag van de pasta, gevolgd door nog een laagje van het kaasmengsel. Dan weer bietjes en eindig bovenop met het kaasmengsel. Enne… liever meer kaas dan minder, hoor. Rasp gerust nog wat bij! 

Zet de schaal ongeveer 10 minuten op 200 graden in de oven, zodat de kaas mooi in de pasta smelt.

Glaasje water erbij (wijntje mag), want het is woensdag.

 

One Response to “Rode bietjes met geitenkaas”

  1. Nell Says:

    Toevallig heb ik de combi bietjes/geitenkaas deze week zelf gemaakt. Noodgedwongen, want het vlees wat ik dacht te gaan bereiden, rook niet erg fris. Toen was de vraag, wat nu?
    Mijn bietjes waren al kant en klaar, ik had nog voldoende geitenkaas liggen, dus heb ik het er eenvoudigweg over verkruimeld. Het smaakte prima! Zal bij dit recept ook zo zijn.


Geef een reactie

