Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Baklava 19 februari 2012

Filed under: Ergens-Anders©,Recepten — Elke van Putten @ 14:53
Tags: , , , ,

Het stond al een poos op mijn verlanglijstje; zelf baklava maken. En dan niet zo’n mierzoete met een overdosis suiker, maar een frissere variant, met honing en citrus. In Istanbul heb ik er geproefd waar de aardse smaak van walnoten ook nog goed in terug te vinden was. En daar houd ik van blijkbaar, want mijn reisgenoten hebben zich wel bijna plaatsvervangend moeten zitten schamen voor mijn enthousiasme. Ik heb me laten vertellen dat de baklava uit de Turkse streken aan de Zwarte Zee traditioneel ook met honing wordt gemaakt. En daarmee wijk ik dus gelukkig niet al te veel af van het gebaande pad. Dit recept is zeker nog niet perfect. Maar voor een eerste poging wel blogwaardig.

Wat heb je nodig?
15 vellen filodeeg
135 g pistachenoten zonder dop
55 g walnoten zonder dop
40 g amandelen
zaadjes uit 2 kardemompeulen (of 1 theelepel kaneel)
150 g gesmolten boter
200 g goede heldere honing
sap van 2 sinaasappels
sap van 1 citroen
fructose naar smaak

Hoe ga je te werk?
Leg de avond van tevoren het filodeeg uit de vriezer in de koelkast om te ontdooien. Doe dat gewoon met doos en folie en al, want filodeeg droogt héél snel uit.

Stamp met een vijzel de pitjes van de kardemompeulen helemaal fijn. Heb je geen kardemompeulen in huis, of hou je niet van de citrusachtige smaak, vervang het dan voor een theelepel van het veel zoetere kaneel. Als je besluit kaneel te gebruiken, maak dan een siroop van suiker, honing (1:1) en citroensap in plaats van de honing-citrusmix die ik hieronder beschrijf.

Hak de noten. Dat kan met de keukenmachine, maar dan loop je het risico dat het mengsel te fijn wordt. Ga liever voor het ouderwetse handwerk met een keukenmes. Je hebt dan de grofheid zelf onder controle. Rooster het notenmengsel kort in een koekenpan. Stop als de noten hun aroma beginnen af te geven. Laat ze even afkoelen en meng de kardemom er goed door. Om het notenmengsel wat stevigheid mee te geven, kun je er 50 g gesmolten boter door doen. Ik heb dat niet gedaan, omdat de baklava me dan te vet wordt.

En dan. Het deeg. Om er goed mee te kunnen werken, moet je zorgen dat het niet uitdroogt. Ik doe het zo: leg een schone vochtige theedoek op je werkblad en vouw het deeg erop uit. Laat de laagjes gewoon op elkaar liggen en dek het tussen alle handelingen door steeds af met een tweede vochtige theedoek. Snij met een scherp mes de vellen op maat. Ze moeten precies in de schaal passen. Vet ovenschaal goed in en maak met vijf vellen filodeeg een voor een de onderste laag. Ieder velletje dat je neerlegt, besmeer je steeds ruim met gesmolten boter. Doe dat ook met het bovenste velletje voordat je de helft van het notenmengsel erover verdeelt. Maak op het notenmengsel weer vijf laagjes filodeeg en vergeet ook niet deze steeds te beboteren. Op dit laagje deeg verdeel je de rest van het notenmengsel en dat dek je af met het laatste laagje van vijf beboterde velletjes filodeeg. Druk het geheel even goed aan en snijd het dan met een scherp mes in de door jou gewenste stukken. Ik hou van driehoekjes, maar misschien vind je rechthoekjes mooier…? Zorg wel dat je helemaal door en door snijdt. Zet de schaal nu 15 minuten in een oven van 180 graden. Draai dan de temperatuur naar 150 graden en bak het nog 30 minuten.

Ondertussen maak je de siroop waarmee je straks de gloeiendhete baklava gaat overgieten. Verwarm daarvoor de honing in een pannetje en voeg de sinaasappelsap en citroensap toe. Giet die even door een fijne zeef, zodat velletjes en vruchtvlees niet in de siroop terechtkomen. Kook het mengsel een minuut of 10-15 op laag vuur. Voeg aan het eind naar smaak wat fructose (of suiker) toe, als het je te zuur is. Laat de siroop afkoelen. Direct nadat je de baklava uit de oven hebt gehaald verdeel je de siroop erover. Door de snedes zakt het naar beneden en verdeelt het zich tussen het notenmengsel.

En dan: baklava moet je ruim vier uur laten staan voordat je het opeet. Om de smaken te laten mengen. Wat een tantaluskwelling!

Lekker met Turkse koffie of een kopje muntthee!

 

2 Responses to “Baklava”

  1. bloemenoor Says:

    Wat een mooie foto’s maak je! Ik moet zeggen dat jou blog echt een inspiratie voor mij is 🙂

    en trouwens, deze baklava, die staat ook nog steeds op mijn lijstje!


Geef een reactie

