Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Piperade 26 april 2012

Filed under: Altijd in huis,Ergens-Anders©,Recepten — Elke van Putten @ 18:02
Tags: , , , , ,

Deze is voor Manuela. Omdat het precies is waarom ze vroeg: eenvoudige recepten voor alledag, maar met een vleugje anders. Mijn inschatting is dat alle ingrediënten in een gemiddeld huishouden op een willekeurige dag te vinden zijn in de (koel)kast. En zo niet, dan hoef je geen exotische kunstgrepen uit te halen: de lokale supermarkt voorziet erin. Piperade serveer je traditioneel gezien met plakken gebakken ham. Maak je nou geen gewoonte van varkensvlees, net als ik, dan kun je, net als ik, de vrijheid nemen om rosbief te gebruiken.

Wat heb je nodig voor 4 personen?
4 kleine puntpaprika’s (of 2 flinke gewone paprika’s)
4 flinke tomaten
1 ui
1 teentje knoflook
3 eieren
4 plakken rosbief
3 eetlepels olijfolie
zout
zwarte peper
chilivlokken
paprikapoeder
4 stengeltjes bieslook

Hoe ga je te werk?
Pel de ui en snijd hem in ringen. Pers het teentje knoflook. Was de paprika’s, halveer ze en verwijder de zaadlijsten. Snijd ze in dunnen reepjes. Of je de tomaten wilt ontvellen, laat ik geheel aan jezelf over. Ik doe het niet. Ik vind het een hoop gepruts voor die paar velletjes waar ik toch geen last van heb. Halveer de tomaten, verwijder de zaadjes en snijd ze in kleine blokjes. Verwarm de olie in een (koeken)pan met dikke bodem en fruit de knoflook en de uienringen tot ze zacht zijn. Voeg dan de reepjes paprika en de paprikapoeder toe en bak ze tot ze zachter zijn. Schep de boel zo nu en dan even om. Voeg de tomatenblokjes toe, meng goed, draai het vuur laag en laat alles sudderen met het deksel op de pan. Als de tomaten tot pulp zijn gekookt, verwijder je de deksel van de pan om ze iets in te laten koken. Kluts ondertussen de eieren. Als het paprikamengsel iets droger is geworden, voeg je de eieren toe en verwarm je het geheel onder voortdurend roeren, zodat de eieren kruimelig worden. Voeg naar wens zout, peper en chilivlokken toe. Serveer de piperade met gekookte of gebakken aardappeltjes of met een goeie pasta. Leg de plakken rosbief (of ham) erop nadat je hebt opgeschept. Maal er desgewenst wat peper over. Knip of snijd de bieslook fijn en garneer je gerecht ermee.

Smakelijk!

 

One Response to “Piperade”

  1. Manuela Says:

    Ik zal volgende week een berichtje achter laten als ik het gegeten heb. Ik ben heel benieuwd!
    groetjes,
    Manuela


Geef een reactie

