Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Wondere woensdag: polenta 6 september 2012

Filed under: Altijd in huis,Recepten,Wondere woensdag — Elke van Putten @ 20:14
Tags: , , , ,

Maar dan op donderdag.

Het ene na het andere horrorverhaal over polenta passeert mijn beeldscherm als ik op zoek ben naar iets lekkers. Veel werk, moeilijke materie, veel te veel roeren, brandblaren van de spetters, mislukt, aangebrand, waterig, flauw… ga zo maar door. Tot vandaag durf ik de klus niet aan. Maar in JamieMagazine staat een piepklein receptje dat me zo lief toelacht dat ik wel móét. En dan blijkt het ineens reuze mee te vallen. Daarom. Met mijn eigen draai eraan. Natuurlijk.

Wat heb je nodig voor 4 personen als bijgerecht?
125 g polenta
500 ml water
Snuf zout
15 g boter
40 g geraspte parmezaanse kaas (zelf raspen is verreweg het lekkerst!!)
Peper
1 teentje knoflook
100 g gorgonzola in stukjes gesneden
1/2 perzik of peer in stukjes gesneden (kan prima uit blik, maar zodra ik verse stoofpeertjes heb…)
1 handvol walnoten, grof gehakt
5 takjes tijm, alleen de blaadjes

Hoe ga je te werk?
Breng het water met het zout aan de kook. Zet het vuur laag en doe er al kloppend de polenta bij. Als die het water gelijkmatig heeft opgenomen, zet dan de pan op een sudderplaatje op het lage vuur en blijf roeren en omscheppen totdat je een stevige massa hebt. Dat duurt een paar minuten. Proef nu even of de polenta een zachte structuur heeft. Knijp de knoflookteen erboven uit en voeg er de parmezaanse kaas, de boter en peper naar smaak aan toe. Goed mengen totdat de boter en de kaas erdoor zijn gesmolten. Doe de polenta nu in een ingevette ovenschaal en bedek deze met de stukjes perzik (of peer), de walnoten, de tijm en de gorgonzola. Zet de schaal 10 minuten onder de grill, zodat de gorgonzola er mooi gelijkmatig overheen smelt.

Doe maar met een frisse tomatensalade.

 

2 Responses to “Wondere woensdag: polenta”

  1. Leftovercooking Says:

    Inderdaad! Niet eng, maar wel lekker.

  2. LvB Says:

    Het ziet er fantastisch uit. En glutenvrij natuurlijk.
    Ik ben benieuwd naar de smaak. Vooral de combinatie walnoten met romige polenta lijk me een sensatie.


Geef een reactie

