Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Vis uit de oven 17 oktober 2012

Filed under: Recepten,Wondere woensdag — Elke van Putten @ 19:27
Tags: ,

Nee, geen taart. Om vandaag de eerste verjaardag van Kijkje te vieren, kies ik voor een op dit blog schandalig verwaarloosd ingrediënt: vis. Oh, vis eten doe ik wel. En nog wel veel ook misschien, vergeleken bij sommigen. Alleen doe ik er meestal niet veel bijzonders mee. Vind ik.

Vandaag is het ook nog wondere woensdag. Ik kan er dus niet om heen. Ik kook iets met een ingrediënt waar ik nooit eerder mee kookte: zeevruchten. Dat laat ik altijd graag aan anderen over. Tot vandaag, want het bevalt me eigenlijk wel!

Wat heb je nodig voor vier personen?

1 flinke kabeljauwfilet, lekker dik
150 g gemengde zeevruchten, liefst vers natuurlijk
150 g doperwtjes
2 winterpenen
1 venkelknol, niet te groot
geraspte oude kaas
50 g boter
50 g bloem
ongeveer 600 ml visbouillon
2 eetlepels olijfolie
1 theelepel dilletopjes
1 citroen

Hoe ga je te werk?

Halveer de penen in de lengte en snijd ze in smalle partjes. Halveer de venkelknol, verwijder de kern en snijd hem in smalle reepjes. Smoor de peen en de venkel met wat zout en peper in de olijfolie in een koekenpan tot ze zachter worden. Haal de pan van het vuur.

Smelt de boter in een pan met dikke bodem. Draai het vuur laag en voeg er al roerend de bloem aan toe tot je een klonterige massa hebt. Doe daar beetje bij beetje de bouillon bij. Blijf roeren om een mooie gladde massa te krijgen. Stop met het toevoegen van de bouillon als je een dikke saus hebt. Roer de doperwtjes door de saus en leg de in grote stukken gesneden vis erin. Bedek de vis met de saus. Doe het deksel op de pan en laat de vis 3 minuten warm worden. Beboter ondertussen je ovenschaal.

Bedek de bodem van de ovenschaal met de helft van het groentemengsel. Haal de stukken vis uit de saus en leg ze er boven op. Roer nu de zeevruchten en de dille door de saus en breng die opnieuw licht aan de kook. Verdeel de laatste groente over de vis in de schaal en schenk de saus er overheen. Zorg dat de zeevruchten gelijkmatig verdeeld zijn. Bedek de saus met een laagje geraspte kaas en zet de schaal ongeveer 20 minuten in een oven die je op 200 graden hebt voorverwarmd. Zet de schaal op een bakplaat als hij erg vol zit. De saus kan nogal overlopen. Daar hou ik stiekem erg van.

Lekker met rijst. Of met pasta op smaak gebracht met olijfolie en peterselie. Ook met nieuwe aardappeltjes niet te versmaden. Eén ding: vergeet niet om er een partje citroen bij te serveren. Voor het fris.

Proost! Op het volgende jaar!

 

Geef een reactie

