Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Appelcake 26 december 2012

DSC_1955-2-600Maanden heb ik wel gekookt en hier en daar zelfs succesvol gebakken, maar wegens overvolle agenda geen kans gezien te schrijven. Ik probeer daarover geen mening te hebben in een poging mezelf te beschermen tegen mijn eigen perfectionisme. Minimaal een post per week en maximaal een per dag was het streven ooit. Maar ook een blog bijhouden blijkt een goede oefening in het  l o s l a t e n. Immers; in mijn dag zitten vierentwintig uren. In mijn week zeven dagen.

Maar: bij deze dan toch een nieuw recept. En wel een voor in de lijst van Gezonde(re) Alternatieven, want: missie geslaagd! Ik bakte voor eigen gezin, schoonmama en zwager een volbloed kerstcake met appel en kaneel. Deze verdient het predicaat G.A. omdat ik er geen tarwe en geen tafelsuiker in heb verwerkt én de kritische genieters er niets vreemds, onaangenaams of anders dan anders aan ontdekten. Het kan dus. Maar dat wist ik al.

Wat heb je nodig voor een tulband van ongeveer 20 cm doorsnede?

200 g (room)boter op kamertemperatuur
150 g speltbloem
100 g amandelmeel
80 g fructose
2 flinke eetlepels goede honing
3 eieren
25 ml melk
0,5 theelepel (wijsteen)bakpoeder
2 stevige frisse appels
1 theelepel kaneelpoeder
Sap van een halve citroen
Rasp van een halve (biologische) citroen

Hoe ga je te werk?

Beboter een (tulband)bakvorm flink, bestuif hem met wat bloem en zet hem zolang in de koelkast. Verwarm de oven voor op 160 graden. Niet hoger, want dan wordt fructose bitter.

Meng met een garde, mixer of keukenmachine de boter en de fructose tot een romig geheel. Voeg een voor een de eieren toe en eindig met de melk en de honing, hoe bijbels. Meng in een andere kom de speltbloem, het amandelmeel, het zout en het bakpoeder. Voeg dat beetje bij beetje toe aan het botermengsel. Blijf mengen tot het een samenhangend glad beslag is. Je kunt het gerust even laten rusten terwijl je je op de appels richt. Schil die, snijd ze in kleine stukjes en doe ze in een grote kom. Voeg het kaneel, de citroensap en het rasp toe. Zorg ervoor dat alle appelpartjes bedekt zijn. Doe dan het beslag erbij en meng goed. Stort het beslag in je bakvorm. Door hem wat te schudden, verwijder je de luchtbellen die nog in het beslag zitten. Doe dat niet vooral te hard, want dan zakken de stukjes appel naar beneden. En dat zou jammer zijn. Zet de cake ongeveer 75 minuten in de oven. Net als voor andere cakes geldt dat je kunt controleren of hij gaar is door er een breinaald in te steken. Komt die er schoon weer uit, dan is de cake gaar.

Overigens viel ik door mijn eigen mand; voor het mooi bestoof ik de cake nadat die was afgekoeld met… jawel… poedersuiker…

Eten met espresso of zo’n warme winterthee uit je kerstpakket.

 

2 Responses to “Appelcake”

  1. Anneke Says:

    Lijkt me een heerlijke tulband ga ik zeker proberen


Geef een reactie

