Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Tomatentaartje 30 december 2012

Filed under: Kinderen,Recepten — Elke van Putten @ 21:56
Tags: , ,

Ze heette Wies of eigenlijk Louisa. Ze was mijn moeders moeder en ze liet altijd de melk overkoken. Mijn oma Wies was geen keukenprinses. Ze was een hardwerkende boerin in de Peel; moeder van negen en grootmoeder van een enorme schare kleinkinderen. De geur van melk die overkookt zal de oudsten daarvan met weemoed doen terugdenken aan de grote woonkeuken van de boerderij. Bruine tegeltjes op de vloer en een grote tafel van wit fineer met donkerbruine poten waaraan grootvader zit terwijl oma Wies zijn haar doet met een zachte borstel. Die pakt ze van de plank naast de deur, vlak nadat ze de melk op heeft gezet voor in de koffie. De melk!

Wat zou het leuk zijn als een eenvoudig taartje als dit al generaties lang in de familie zat! Helaas. Maar dat komt nog. Ik leerde het van mijn moeder en zal het aan mijn dochter vertellen. Dat zijn er alvast drie.

Mijn grootmoeder liet overigens wel degelijk een culinair hoogstandje na. Ze maakte de lekkerste omasoep! Waarover later vast meer.

DSC_1963-2-600

Wat heb je nodig voor een quichevorm van 24 cm doorsnede?
Deeg voor hartige taart of bladerdeeg als je voor makkelijk kiest. Dat mag! Vandaag koos ik voor iets anders. Ik vond het hier op het blog van Caroline, waarvoor dank! Ik gebruikte speltbloem.

Voor het deeg
230 g speltbloem
Halve theelepel zout
25 g maanzaad
110 g koude boter in kleine blokjes
4-5 eetlepels melk

Voor de vulling
9 plakjes salami
3 eieren
1 scheutje slagroom
2 tomaten
2 eetlepels fijngeraspte parmezaanse kaas
1 eetlepel gedroogde oregano
flinke snuf versgemalen peper en zout

Hoe ga je te werk?
Kneed met de keukenmachine of met de hand van het bloem, het zout, het maanzaad en de boter een kruimelig deeg. Voeg beetje bij beetje wat melk toe om daarvan een soepel deeg te maken. Kneed het niet te lang door, want dat bakt het deeg heel taai af. Maak er een bal van, sla hem plat en leg hem een uurtje te rusten in de koelkast. Rol het deeg dan uit tot ongeveer 3 mm dikte en bedek je ingevette quichevorm ermee. Bedek de bodem met bakpapier of aluminiumfolie en vul hem met steunvulling. Ik gebruik daarvoor gewoon droge bruine bonen, maar droge rijst doet het ook heel goed. Bak de bodem ongeveer 20 minuten op 160 graden en laat hem daarna afkoelen.

Voer de temperatuur van de oven op naar 190 graden. Snijd de tomaten in plakken en klop het ei los met de room en de peper en het zout. Bedek de afgekoelde bodem met de plakken salami. Laat ze iets tegen de rand omhoog komen. Dat oogt leuk. Giet het eiermengsel erin en verdeel over de bodem. Leg de plakken tomaat erin en verdeel de kaas en oregano erover. Nog een kwartiertje in de oven.

Moet op tafel tijdens feestjes. Naast de olijven. Is warm lekker, maar koud lekkerder!

 

5 Responses to “Tomatentaartje”

  1. danmaardik Says:

    Ziet er mega lekker uit!

  2. Nell Nijssen Says:

    Met dank voor je belangstelling en/of reacties op mijn weblog. Ik wens jou en je naasten een heel gelukkig en vooral gezond 2013! Dat ook het komende jaar opnieuw veel Eetplezier te wachten staat.

  3. RI & LvB Says:

    Wat een leuk stukje!

  4. Diana Says:

    Je moeder leerde mij ook dit taartje maken en ik heb hem sindsdien al erg vaak gemaakt. Het blijft een heerlijk recept, ook met geraspte geitenkaas.


Geef een reactie

