Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Ras-el-hanout en het dromen 7 april 2013

Filed under: Altijd in huis,Ergens-Anders©,Recepten — Elke van Putten @ 16:18
Tags: , , ,

Soms waan ik me stiekem in een ver oord, struinend over de plaatselijke markt. Zo’n plek waar al je zintuigen geprikkeld worden met nieuwe sensaties. Zo’n plek waar alles net even anders is dan op een druilerige zaterdag op een Hollands plein in een Hollandse stad. Begrijp me goed; ik hou echt wel veel van onze markt. Alleen niet zo van ons winterweer. En ook niet zo van steeds hetzelfde. Daarom vlieg ik in gedachten op een tapijtje naar mijn favoriete bestemming: Ergens-Anders.

Marrakech is bijvoorbeeld zo’n stad in Ergens-Anders, gelegen aan de voet van het Atlasgebergte. De kruidenmarkt van Marrakech, daar land ik. En ik ben nog niet van mijn tapijt gestapt of de heren koopmannen zwermen om me heen om me in duizend dialecten hun kramen in te lokken. Overal geur en kleur en het geluid van handel zoals dat alleen op Arabische markten klinkt. Ik stel me voor dat ik daar, in een kleine kraam achteraf in een steegje, bij een oude gebogen man de aller-allerlekkerste ras-el-hanout vind; een Marokkaans kruidenmengsel dat vertaald Het Beste van de Winkel heet. Iedere kruidenman heeft zijn eigen, geheime recept van een keur aan kruiden en specerijen; gember, koriander, komijn, piment, kurkuma, kardemom, nootmuskaat en nog minimaal tien andere. Ras-el-hanout ruikt in iedere kraam weer een beetje verschillend, maar draagt altijd de intense geur van Ergens-Anders.

Marokkaanse rundertajine voor vier bescheiden porties. Wat heb je nodig?
500 g runderstoofvlees, in hapklare blokjes
2 eetlepels ras-el-hanout
5 eetlepels olijfolie
2 tenen knoflook
2 kleine uien, grof gesneden
1 pot geroosterde paprika
1 flinke scheut rode wijn (75 ml ongeveer)
1 snee ontbijtkoek, klein gesneden
1 blik kikkererwten, afgegoten

Hoe ga je te werk?
Voordat je begint: deze tajine is absoluut gemakkelijk om te maken, maar ik meet gemak niet af aan tijd. En daarvan heb je behoorlijk wat nodig. Niet actief, maar pruttelen kost nu eenmaal tijd; tweeënhalf uur om precies te zijn. En ik moet even een misvatting uit de lucht helpen. Voor de bereidingswijze tajine heb je niet per definitie een tajine nodig. Veel tajine-gerechten kun je prima maken in een goede stoofpan. Dat doe ik ook, want ik heb geen tajine. Minder charmant misschien, maar net zo effectief en smakelijk.

Welnu. Marineer het vlees met 3 eetlepels olijfolie, 2 tenen fijngesneden knoflook en 1 eetlepel ras-el-hanout. Ruik er kort aan met je ogen dicht en laat je fantasie éven de vrije loop. Doe het deksel goed op het bakje en zet het een uur of wat (hoe langer, hoe beter) in de koelkast. Vis de geroosterde paprika’s uit de pot en snijd ze heel fijn. Dat kan natuurlijk ook met de staafmixer of in de keukenmachine. Zorg er wel voor dat ze goed nat blijven. Zij zorgen samen met de wijn voor het vocht in de tajine.

Fruit in de stoofpan de uitjes in 2 eetlepels olijfolie tot ze glazig zien. Doe het vlees erbij en schroei het aan alle kanten kort dicht. Doe de fijngesneden geroosterde paprika erbij, een scheut rode wijn, de ontbijtkoek en nog een eetlepel ras-el-hanout. Breng het geheel aan de kook en laat het even doorkoken om de alcohol te laten verdampen. Doe dan het deksel op de pan en draai het vuur laag. Een sudderplaatje is in geval van een gasfornhuis geen overbodige luxe. Daarmee verdeel je de hitte nog beter over de bodem van de pan en voorkom je dat de boel op de plek van de vlam aankoekt. Laat de tajine tweeënhalf uur sudderen. Roer zo nu en dan even goed en proef tegelijk even. Mag je alweer even dromen, maar blijf wel kritisch. Als je vindt dat het na twee uur nog te nat is, laat dan het deksel een poosje van de pan. Voeg een half uur voor het einde van de kooktijd de kikkererwten toe. Serveer de tajine met een eetlepel Turkse yoghurt erop. Voor het fris.

Terwijl de stoof staat te pruttelen, heb je tijd voor brood. Bak bijvoorbeeld uit Kook ook Brood de lavash, een Armeense platbroodje. Heerlijk om in de saus te dopen. En omdat ik nu eenmaal tijd had (gemaakt) vandaag, sloofde ik me nog even uit op een salade met gegrilde Turkse aubergine op wat winterpostelein, een verrassend goede combinatie! Feta erover, partjes bloedsinaasappel en geroosterde pijnboompitjes.

Sta jezelf toe tijdens het eten zo nu en dan even te verdwijnen naar Ergens-Anders. Geur en smaak wekken onherroepelijk dromen op. Daar doe je niets aan. Gelukkig.

 

6 Responses to “Ras-el-hanout en het dromen”

  1. Kooknerd Says:

    Nou, dat was me een avontuur zeg! Het bereiden was al een feest op zich, hoe langer het staat te pruttelen, des te meer ik kan proeven. Wat een feest zeg!

    Ik denk dat het prima gelukt is, zelden zo’n lekkere stoof gemaakt. Ik heb een mooie, grote, vette riblap gebruikt, en als brood heb ik van dat Indische Naanbrood gebruikt, wat een genot. En makkelijk klaar te maken.

    Ik ben benieuwd naar meer Afrikaanse gerechten 🙂

  2. De Kooknerd Says:

    Ik ga aan de slag, dit moet vandaag maar eens op tafel!

    Thx, ik heb nu comfortfood nodig en ik denk dat dit de lading gaat dekken!

  3. Nell Says:

    In mijn hoofd reis ik ook met grote regelmaat af naar Ergens-Anders. En kom met de meest inspirerende gedachten terug. Makkelijk ook: je hoeft vooraf niet te boeken, geen gedrang bij de gates en je kunt je koers in een wip weer wijzigen 😉
    Overigens ras-el-hanout kan in een “slechte melange” spaanse vlieg bevatten, een afrodisiacum. U is gewaarschuwd ….

  4. Jacco Says:

    Ik vraag miij wel eens af… Ga je dit ooit nog overtreffen??


Geef een reactie

