Kijkje in de keuken

"Happiness is not something ready made. It comes from your own actions." ~ His Holiness the Dalai Lama

Zomerse amandelcake 25 augustus 2013

Filed under: Gezond(er) alternatief,Recepten,Seizoensgerechten — Elke van Putten @ 15:29
Tags: , , ,

DSC_2842-600

Tranen zijn mij niet vreemd. Ik huil als ik boos ben, maar ook uit frustratie. Kunst ontroert me, evenals bezieling en goede smaak. Mijn kinderen zijn zo onwaarschijnlijk goed gelukt, dat ik zou oplossen in mijn eigen tranen als ik daar te lang bij stil zou staan. Een huilbui ligt ook altijd op de loer als ik de slappe lach heb en ik kan niet naar een slechte jankfilm kijken zonder een traantje weg te pinken.

Aan deze zeer onvolledige lijst kan ik nu het volgende toevoegen: als een taart zo perfect rustiek uit de oven komt als deze, schiet ik vol met mijn ovenhandschoenen nog aan.

Vrij naar een recept van Green Kitchen Stories.

Wat heb je nodig voor een springvorm van 24 cm?
300 g witte amandelen of amandelmeel
100 g speltbloem
100 ml milde olijfolie
100 ml acaciahoning
1 biologische citroen
1 biologische limoen
1 theelepel (wijsteen)bakpoeder
1 snuf zout
3 eieren
300 g blauwe bessen

Hoe ga je te werk?
Verwarm de oven voor op 180 graden. Als je hele amandelen gebruikt, en daar gaat mijn voorkeur altijd wel naar uit, maal ze dan fijn met de keukenmachine. Zo fijn mogelijk. Voeg halverwege de speltbloem, de bakpoeder en het zout toe en maal nog fijner. Als je tevreden bent, voeg je een voor een de eieren toe. Blijf mengen tot je een mooi beslag hebt. Giet het als je tevreden bent in een kom.

Verwarm (niet koken!) in een pannetje de olijfolie en de honing. Helemaal mengen gaan ze nooit, maar probeer ze zo te kloppen dat ze zoveel mogelijk een geheel vormen. Als dat gelukt is voeg je het sap van de citroen en de limoen en de citroenrasp toe. Haal het mengsel van het vuur en klop het nog even door. Laat het een beetje afkoelen en spatel het dan door het beslag in de kom. Voeg als laatste de blauwe bessen toe, maar houd een handje apart. Giet het beslag in een beboterde springvorm en verdeel de laatste bessen erover. Duw ze er indien nodig een klein stukje in. Die bessen zorgen voor een mooi rustiek effect. Zet de taart ongeveer 45 minuten in de oven.

Ondanks de schoonheid van de taart zelf, heb ik er een flinke “glazuurlaag” van kwark, mascarpone, limoenrasp en honing op gedaan voor het fris.

Hm Hm Hm!

 

2 Responses to “Zomerse amandelcake”

  1. Nell Nijssen Says:

    Leuk, zo’n “onthulling”. Schoonheid in al zijn eenvoud kan mij ook tot tranen toe brengen. Niks mis mee. En als je na een keer flink snuiten ook nog eens lekker kunt genieten van deze taart, lijkt me alles mooi in evenwicht ;-))

  2. adriestorm Says:

    Taarten spreken me niet zo aan maar de intro des te meer.


Geef een reactie

